"ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI" – 2003 r. w Szkole Podstawowej w Nieradzie
Dzień Ziemi obchodzony jest w naszej szkole od kilku lat. W roku 2003 postanowiliśmy obchodzić ten dzień bardzo uroczyście, ponieważ rozwiązanie nabrzmiałych problemów ekologicznych, wobec których stanęła współczesna ludzkość, nie będzie możliwe bez szerokiego udziału edukacji na wszystkich szczeblach i poziomach kształcenia.
Najważniejszym celem edukacji ekologicznej, prowadzonej w Szkole Podstawowej w Nieradzie jest ukształtowanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za jakość otaczającej nas przyrody. Różne formy edukacji ekologicznej przede wszystkim realizuje nauczyciel uczący przyrody. W tych działaniach wspierają go nauczyciele uczący w oddziałach przedszkolnych, a także innych przedmiotów. Inne formy edukacji ekologicznej to: - pogadanki, gazetki okolicznościowe, konkursy, turnieje, wystawy, olimpiady, zbiórka surowców wtórnych, wycieczki oraz apel z okazji Dnia Ziemi zakończony "Paradą Ekologiczną"- w strojach z różnych materiałów ( wykorzystanie surowców wtórnych).
Z winy człowieka niezwykle szybko postępujące procesy degradacji przyrody, której on jest również częścią składową, stanowią ostrzeżenie, że z wychowaniem proekologicznym nie wolno się spóźniać.
Wiele niepokojących przykładów wskazuje na akty okrucieństwa przejawiane przez młodzież i dzieci wobec zwierząt. Nierzadko dochodzi do bezmyślnego niszczenia zieleni, dewastowania wytworów ludzkiej pracy. W takim niewłaściwym postępowaniu tkwi niewiedza, brak przyrodniczej wyobraźni oraz wrażliwości na sprawy przyrody.
Nasza szkoła na co dzień żyje problemami ochrony najbliższego środowiska naturalnego, starając się o to aby w okolicy, w klasie, w świetlicy, czy na korytarzu szkolnym było czyściej, przyjemniej i zdrowiej.
Ukształtowanie prawidłowej postawy współczesnego człowieka, a zwłaszcza dziecka, wobec otaczającej przyrody jest sprawą najważniejszą
Zasadniczą rolę w edukacji dziecka odgrywa bezpośredni, częsty kontakt z przyrodą. Niezbędne jest obcowanie ucznia z roślinami i zwierzętami, prowadzące do głębszego i pełniejszego poznania ich życia, sposobów zachowania. Bliski kontakt z naturą umożliwia rozwinięcie i umocnienie partnerskiego stosunku człowieka do przyrody, w którym nie ma miejsca na agresję.
OBCHODY TYGODNIA ZIEMI W NASZEJ SZKOLE OBEJMOWAŁY
- Wystawa - "Nasza planeta Ziemia"- plakaty, książki, globus, czasopisma
- Pogadanki w klasach - "Co niszczy nasze środowisko"
- Apel - "Młody Ekolog"
- Turniej wiedzy ekologicznej "Jeden z dziesięciu" klasy IV - VI
- Krzyżówki "Z ekologią za pan brat" - klasy I – III
- Zagadki ekologiczne - oddziały przedszkolne
- Inscenizacja dzieci z oddziału 4-5-latków "Brudas i kotki"
- Konkurs plastyczny - "Aby Ziemia pozostała piękna" - klasy I – VI i oddziały przedszkolne.
- Porządkowanie terenu wokół szkoły
- "Dbamy o teren wokół nas"
- Konkurs na najbardziej ukwieconą salę.
- Pokaz "Mody ekologicznej" – pokaz ciekawych, wesołych strojów z różnych "nietypowych" materiałów (wykorzystanie surowców wtórny).
- Parada w strojach z surowców wtórnych oraz transparentami propagującymi ochronę środowiska przyrodniczego.
Celem tak uroczystych obchodów było uświadomienie dzieciom sposobów wykorzystania surowców wtórnych, budzenie szacunku do przyrody, jak również uświadomienie zagrożeń środowiska przyrodniczego występujących w miejscu zamieszkania.
Organizatorzy p. Minkina Zofia i Pala Teresa sprawiły, iż uczniowie zrozumieli jak ważny jest wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska. Jak ważne jest segregowanie odpadów i ponowne ich wykorzystanie. Jaki ma wpływ na zdrowie człowieka – degradacja środowiska.
Wiadomo, że zdrowie i bezpieczne środowisko to przede wszystkim wzajemny szacunek ludzi do siebie i przyrody co pragnęły uświadomić uczniom poprzez zorganizowanie wystawy pt. "Nasza planeta Ziemia"
Natomiast konkursy i turnieje sprawdziły posiadane przez dzieci wiadomości i umiejętności z zakresu przyrody i ekologii, a nauczycielom pomogły ustalić na jakie elementy wychowania, nauczania powinni zwrócić szczególną uwagę, byśmy wszyscy stali się lepszymi, wrażliwszymi i dostrzegali piękno otaczającej nas przyrody.
Uczniowie nasi aktywnie zaangażowali się w "Obchody Dnia Ziemi". Brali czynny udział we wszystkich zajęciach zorganizowanych na tę okoliczność. Wykazali się ogromną wiedzą i zainteresowaniem ekologią i problemami środowiska, w jakim żyjemy. To zaangażowanie sprawiło, iż uczniowie i dzieci z oddziałów przedszkolnych bawiły się świetnie. Dopisywały im humor, pomysłowość a zarazem rozbudziły w nich głębsze zainteresowanie problemem.
Odpowiedzialne za obchody Dnia Ziemi: Minkina Zofia i Teresa Pala.
REGULAMIN TURNIEJU WIEDZY EKOLOGICZNEJ "JEDEN Z DZIESIĘCIU"
Uczestnicy konkursu będą musieli wykazać się wiedzą ze sfery ekologii oraz ochrony środowiska przewidzianą w programach z zakresu szkoły podstawowej i podręcznikach przyrody.
- W konkursie uczestniczą 3 osobowe drużyny z klas IV – VI
- Drużyny otrzymują 4 szanse (emblematy chronionych: roślin i zwierząt).
- Za udzielenie błędnej lub braku odpowiedzi na pytanie, drużyna traci 1 szansę.
- Na odpowiedź ustną mają minutę.
- Odpowiedzi na pytania udziela jedna osoba z drużyny.
- Odpowiedzi ocenia komisja.
- Wygrywa drużyna, która odpowie na największą liczbę pytań i ostatnia straci swoje szanse.
Regulamin opracowały nauczycielki: Z. Minkina i T. Pala
ZADANIA DO WYKONANIA PRZED OBCHODAMI ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI
I etap:
- Każda klasa i odziały przedszkolne wybierają dla siebie nazwę, która ma związek z przyrodą lub ekologią i umieszczają ją na drzwiach swojej klasy.
- Każda klasa wykonuje emblemat dla każdego ucznia do przypięcia.
- Zebranie materiałów, czasopism, książek i przedmiotów potrzebnych do zorganizowania Wystawy – T. Pala i Z. Minkina
- Pogadanki w klasach na temat: " Co niszczy nasze środowisko" -wychowawcy.
- Przygotowanie Plakatów " Aby Ziemia była piękna" - wychowawcy.
- Porządkowanie terenu wokół szkoły – "Dbamy o porządek wokół nas" – wychowawcy.
- Pokaz "Mody ekologicznej" – Z. Minkina, T. Pala.
- Każda klasa przygotowuje Transparent – propagujący ochronę środowiska – wychowawcy.
- Olimpiada wiedzy ekologicznej – Z. Minkina i T. Pala
- Zbiórka surowców wtórnych – wszystkie klasy – miejsce zbiórki "Biblioteka".
II etap: Część artystyczna – Z. Minkina i T. Pala
- Inscenizacja "Brudas i kotki" H. Bechlerowej. – oddział 4-5-latków.
- Scenka ekologiczna " Pomóżmy naszej Ziemi"
- Turniej wiedzy ekologicznej "Jeden z dziesięciu" – kl. IV- VI.
- Krzyżówki dla klas I – III i oddziałów przedszkolnych.
- Pokaz "Mody ekologicznej" – kl. I – VI i oddziały przedszkolne.
III etap: Parada
- Wszyscy uczniowie wraz z nauczycielami wychodzą z budynku i przemaszerowują przez Nieradę w różnych jej kierunkach: Oddziały przedszkolne idą w kierunku Mazur, klasy I - III w kierunku Michałowa, kl. IV –VI przez Nieradę.
opracowala Teresa Pala nauczycielka z Oddziału Przedszkolnego w NIeradzie